button

AdWords vs. Google Analytics - skąd te rozbieżności?

      Mierzenie efektywności kampanii marketingowych przeprowadzanych w Internecie to konieczność. Dlatego tak często marketingowcy sięgają po sprawdzone narzędzia, które pozwalają im na ocenę ROI oraz zmierzenie opłacalności kampanii.


      Tymczasem skuteczność strategii marketingowej może być mierzona w różny sposób, nawet jeśli do jej opłacalności wykorzystane zostaną dwa algorytmy udostępniane przez Google.

      Google AdWords został stworzony z myślą o tworzeniu, emisji oraz badaniu opłacalności kampanii związanych z reklamą tekstową, graficzną czy wideo. Ta ostatnia opcja jest dostępna jedynie w serwisie YouTube.

Google Ad1

      Z kolei Google Analytics bada wszystkie informacje związane z ruchem na stronie, który został wygenerowany przez jednego użytkownika. W tej opcji sprawdza się opłacalność kampanii opartych na linkach sponsorowanych.

Google Ad2

      Oprócz tych pobieżnych różnic równie ważne są zdecydowanie rozdzielne mechanizmy, związane z obsługą cookies czy Java Script. Dla AdWordsa ważna jest ilość kliknięć w reklamę, z kolei w Analyticsie sumowane są odwiedziny w ciągu 30 minut, dlatego kilkukrotne kliknięcie w obrębie tego czasu w tę samą reklamę będzie traktowane jako oddzielne kliknięcia (w AdWordsie) lub jedno działanie (w Analyticsie).

      Ważność cookies dla każdego z algorytmów wynosi odpowiednio 30 dni (3rd part cookies dla AdWordsa) lub 6 miesięcy (1st part cookies dla Analytisca), zatem także na tym etapie może dochodzić od zaburzeń w zmierzeniu konwersji. Wyłączenie Java Script w przeglądarce sprawia, że użytkownik nie jest zliczany przez algorytm Analyticsa, ale już dla AdWordsa włączenie Java Script nie ma żadnego znaczenia.