button

Dlaczego Twoja strona może się wolno ładować?

W obecnych czasach internauci bardzo często używają urządzeń mobilnych w trakcie wyszukiwania informacji i interesujących ich ofert w internecie. Klienci stają się coraz to bardziej świadomi i wymagający.


Użytkownicy oczekują szybko działających stron dostosowanych pod urządzenia mobilne. Nie lubią czasu oczekiwania na załadowanie się strony, twierdzac niekiedy, ze wolno ładujaca się strona nie jest strona profesjonalną, wartą uwagi.

Czas ładowania strony jest jednym z najbardziej niedocenianych parametrów działania strony. Do 3 kluczowych czynników wpływających na szybkość ładowania strony zalicza się:

  • Niezawodność serwera hostującego stronę internetową (istotna jest wydajność serwera, pozwalająca na szybkie ładowanie się strony nawet w sytuacji zwiększonego natężenia ruchu na niej)
  • Sprawność łącza internetowego
  • Objętość znajdujących się na stronę treści (kluczowa jest optymalizacja objętości z uwagi na czas jej ładowania.)

Bardzo istotne dla łącznego czasu ładowania stron jest jej sprawne funkcjonowanie na urządzeniach mobilnych. To tutaj występuje największe ryzyko ograniczonej przepustowości łącza. Nie jest konieczne także wyświetlanie grafik o dużych rozdzielczościach, a  zdecydowanie poleca się użycie skomprespowanych grafik w wersji mobilnej.

Wiele narzędzi pozwala na zbadanie szybkości ladowania się strony. Informacje na temat czasu wczytywania strony są dostępne np. w Google Analytics. Narzedzie to pozwala na analizę średniego czasu wczytywania strony, średniego czasu przekierowania czy średniego czasu pobierania strony.

Do narzedzi weryfikujących szybkość ladowania się strony zaliczyć można również narzedzie Google, jakim jest PageSpeed Insights. Narzędzie to wskazuje na te elementy, które można byłoby ulepszyć w  celu sprawniejszego działania strony internetowej.

Kolejnym narzędziem wartym uwagi jest webpagetest.org. Pozwala ono na prezentowanie w przejrzysty sposób  wpływu konkretnych elementów na szybkośc ładowania się danej strony.

Należy zauważyć, ze w obecnych czasach, czas ładowania się strony jest cennym czynnikiem, wpływającym na decyzje nawiązania współpracy bądź zakupu produktów przez internautów. Przeprowadzone przez Google badania w 2016 roku wskazały, ze strony, które ładowały się dłużej niż 5 sekund traciły prawie 40 % konwersji. Co więcej zauważono, że wraz z wydlużeniem czasu ladowania się strony, zwieksza się współczynnik odrzuceń, wiążący się ze spadkiem konwersji.

Podsumowujac, warto również dodać, ze szybkość ładowania się strony posiada znaczenie przy prowadzeniu dzialań marketingu internetowego pod postacią np. kampanii AdWords czy działan pozycjonowania.

Szybkość ładowania się witryny pozwala ulepszyć działania marketingowe i zwiększyć efektywność prowadzonych działań SEM. Co więcej, sprawne ładowanie strony zmniejsza koszty pozyskania nowych użytkownikow. Dazenie do optymalizacji czasu ładowania się strony jest szybko zwracajaca się inwestycją, z uwagi na widoczne efekty pod postacią wysokiego poziomu konwersji. Wszystko to sprawia, ze poprawna, szybko ładujaca się strona internetowa jest podstawą sukcesu i pozytywnego wizerunku firmy.