button

Regulamin sklepu.

W zgodzie z ustawą z dnia 18.07.2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną każdy z usługodawców, w tym także właściciele i zarządcy sklepów online, mają obowiązek udostępnienia regulaminu oraz oczywiście przestrzegania go.


Najczęściej spotykane błędy

Ignorancja lub brak wiedzy sprawiają, że wiele regulaminów sklepów internetowych jest niezgodnych z prawem. Również często zdarzają się przypadki kopiowania od konkurencji – nie dość, że jest to niezgodne z prawem autorskim (kradzież utworu), to ponadto jakże często wiąże się z powielaniem błędów. Działania te mogą więc w szybkim czasie zostać uznane przez UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) za sprzeczne z interesami klientów.Sklep internetowy może zostać ukarany aż do wysokości 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym zdarzenie. Należy nadmienić, że dowolność w opracowywaniu regulaminów ogranicza rejestr stosownych klauzul, który można znaleźć na stronach UOKiK.

Niezbędne akty prawne

Aby samodzielnie opracować zgodny z literą prawa regulamin sklepu internetowego, będą potrzebne:

- kodeks cywilny,
- ustawa o prawach konsumentów,
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczna.

Podstawowe i dodatkowe elementy regulaminu

Właściciel sklepu online czy firmy usługowej świadczącej usługi drogą internetową w szczególności powinien w regulaminie określić: zakres i rodzaj usług świadczonych przez Internet, warunki świadczenia usług, tryb postępowania w przypadku reklamacji oraz warunki zawierania i rozwiązywania umowy zawartej drogą elektroniczną.

Pośród dodatkowych punktów regulaminu, serwis internetowy prowadzony przez sprzedawcę powinien zawierać dane identyfikacyjne. Pełna nazwa firmy (nie tylko sklepu online), nr KRS, adres, telefon kontaktowy, e-mail czy miejsce zwrotu towaru (istotne zwłaszcza przypadku, kiedy adres jest inny niż w danych sklepu czy firmy) i ewentualnego odbioru osobistego to kolejne z punktów, jakie warto zawrzeć w dokumencie. Ponadto w regulaminie muszą być zawarte informacje o szczegółach wysyłki, sposobów i terminach zapłaty oraz o warunkach zwrotu zakupionego towaru (czy potrzebne są: paragon, oryginalne opakowanie, stosowny formularz etc.).
 

Czytelność

Do obowiązku właściciela sklepu należy bezpłatne udostępnienie regulaminu w taki sposób, by konsument mógł bez trudu zapoznać się z jego treścią – ważne, by klient mógł nie tylko odtworzyć, ale także zapisać dokument na własnym urządzeniu. Przed dokonaniem zakupu nabywca proszony jest o dobrowolne zapoznanie się z regulaminem – tę formę należy traktować jako zabezpieczenie przedsiębiorcy przed ewentualnymi roszczeniami. Również cena, koszty wysyłki i sposoby płatności muszą być przedstawione w sposób niepozwalający na jakiekolwiek wątpliwości.

Klauzule niedozwolone

Wiele z regulaminów sklepów online zawiera niedozwolone klauzule. Do najczęściej spotykanych należy informacja o możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 7 czy 10 dni – tutaj błąd często wynika z faktu, że od 25 grudnia 2014 roku weszła nowelizacja wydłużająca ten czas do 14 dni. Kolejny budzący wątpliwości wpis to taki, według którego zdjęcia produktów mogą nieznacznie odbiegać od oryginałów. Niezgodność tego zapisu wynika z niedoprecyzowania i umożliwia ewentualne nadużycia.

Korzyści

Klient dzięki regulaminowi sklepu internetowego w szybkim czasie może zapoznać się z najważniejszymi informacjami. Czytelność, w tym także dobór czcionki i miejsce na stronie internetowej, są niezwykle istotne i pozwalają podjąć decyzje konsumenckie. Oczywiście najważniejsze jest, by zawarte zasady były zgodne ze stanem prawnym. W razie wątpliwości warto skorzystać z fachowej porady prawnika bądź skorzystać z akcji „Niebieski parasol” prowadzonej przez Krajową Izbę Radców Prawnych.