button

Zmiany w algorytmach Google

Firma Google założona w 1998 roku z prostej wyszukiwarki internetowej przekształciła się w gigantyczną międzynarodową korporację mającą wpływ na życie milionów ludzi na całym świecie.


Jak wiadomo, Google cały czas wprowadza zmiany w swojej wyszukiwarce. Mogą mieć one mniejszy lub większy wpływ na pozycję poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania. Te mniej inwazyjne modernizacje przechodzą właściwie bez echa, jednak jeśli chodzi o najnowszy algorytm - Kolibra, tak się nie mogło stać, ponieważ była to największa z wprowadzonych innowacji od czasu Google Caffeine.

Zacznijmy jednak od początku, mianowicie w czerwcu 2010 roku doszło do jednej z poważniejszych zmian w algorytmie Google. System zwany Caffeine znacząco przyspieszył przeszukiwanie i indeksowanie stron. Według oficjalnych informacji zapewniał o 50% bardziej aktualne wyniki wyszukiwania niż do tej pory.

Już w lutym 2011 roku wprowadzono pierwszą z kluczowych aktualizacji algorytmu ? Panda. Jej zadaniem było oczyszczenie rezultatów wyszukiwania ze stron niskiej jakości ? mających bardzo małą ilość treści, zduplikowanych, niekompletnych, zawierających dużą liczbę reklam w stosunku do pozostałej treści itp. Panda według informacji Google dotknęła 11,8% wyników wyszukiwania. Algorytm miał zapewnić wysokie pozycje tym stronom, które prezentują wartościowe treści oraz posiadają linki z różnych źródeł.

Pod koniec kwietnia 2012 roku została wprowadzona aktualizacja algorytmu nazwana Pingwinem, mająca zdecydowanie zwalczać strony stosujące niedozwolone metody pozyskiwania linków. Celem Pingwina było wyeliminowanie sztucznych linków z farm pozycjonerskich. Konsekwencje dla wielu sztucznie pozycjonowanych serwisów były bardzo odczuwalne. Algorytm był ciągle ulepszany, by wyszukiwarka pokazywała jak najbardziej trafne wyniki, a także ograniczała wyniki mało wartościowe dla użytkowników i spam.

Ptak google

 

 

26 września 2013 roku oficjalnie ogłoszono jedną z największych i najistotniejszych do tej pory zmian w wyszukiwarce Google. Wprowadzony został całkowicie nowy algorytm ? Koliber. Zaczął on działać już około miesiąc przed ogłoszeniem, a efekty jego funkcjonowania mają być widoczne dla 90% wyszukiwań. Istotą Kolibra jest całkowita zmiana sposobu interpretacji zapytań. Zamiast wyświetlać strony jak najlepiej dopasowane do wpisanych fraz, nowy algorytm przede wszystkim stara się udzielić odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie.

Najnowszy silnik Google jest o tyle lepszy od swoich poprzedników, że pokazuje bardziej szczegółowe wyniki wyszukiwania dla konkretnych zapytań ? bierze przy tym pod uwagę sygnały personalizacji oraz lokalizacji, nie zapominając o semantycznych bazach danych. Bardziej szczegółowa analiza zapytania pozwala trafniej dopasować do niego odpowiedzi. Dzieje się tak dlatego, że sposób działania Kolibra jest bardziej intuicyjny niż jego poprzedników. Nie stara się on znajdować stron internetowych, które pasują do danego zapytania pod względem słów kluczowych, ale analizuje całe zapytanie i stara się precyzyjnie na nie odpowiedzieć.

Jako że Koliber lepiej radzi sobie z ?językiem naturalnym?, to im zadaje mu się bardziej złożone pytania, tym jego odpowiedzi stają się bardziej konkretne. Jednak żeby to było możliwe, treści publikowane w sieci powinny zawierać jak najbardziej szczegółowe informacje. Nigdy bowiem nie wiadomo czym zainteresuje się internauta ? tak więc im więcej kwestii zostanie poruszonych w tekście, tym większe szanse na to, że któraś z nich będzie odpowiadać na jego potrzeby.

Zmiany, jakie zaszły w wyszukiwarce Google ułatwiają internautom dotarcie do wartościowych informacji oraz próbę odpowiedzi na ich potrzeby. Łącząc ze sobą wspomniane zagadnienia, można mówić o nowym trendzie w marketingu internetowym. Chodzi o promocję firmy poprzez publikację w sieci wartościowych tekstów, które dzięki dołączonym do nich aktywnym linkom mają wpływ na pozycję strony docelowej w wynikach wyszukiwania.

Należy więc pamiętać o tym, że Google stawia na wyszukiwanie semantyczne, dlatego warto na tę kwestię zwrócić szczególną uwagę. Tylko działania pozycjonerskie oparte na wartościowej treści i właściwej dynamice działań mogą przynieść długotrwałe efekty.